پارک علم و فناوری سلامت شهید سلیمانی

پارک علم و فناوری سلامت شهید سلیمانی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

07 مهر 1403 شنبه

 

 

دست مصنوعی این مرد به فرمان مغز کار می‌کند

یکی از این کارخانه‌های منحصربه‌فرد کارخانه تولید انواع دست مصنوعی است که در کل خاورمیانه فقط در کشور ما و در شهر تهران وجود دارد.

خیلی‌ها آب پاکی را روی دستم ریخته و گفتند این دست دیگر برای تو دست نمی‌شود و ناامیدم کردند ولی حالا من سازنده دست مصنوعی هستم که با فرمان مغز کار می‌کند.

خبرگزاری فارس- معصومه درخشان: حتماً با خواندن این تیتر، چراغ سؤالات زیادی در ذهن شما روشن شد.چطور ممکنه دست مصنوعی به فرمان مغز کار کنه؟ کی این دست مصنوعی را ساخته؟ کیا ازاین‌دست مصنوعی استفاده می‌کنند؟ افرادی که دست مصنوعی می‌خواهند از کجا می‌توانند تهیه کنند؟قبل از اینکه به این سؤالات جواب بدم اول بگم همان‌طور که شما هم می‌دانید کارخانه‌های زیادی در کشورمان وجود دارند که محصولات مختلفی تولید می‌کنند. یکی از این کارخانه‌های منحصربه‌فرد کارخانه تولید انواع دست مصنوعی است که در کل خاورمیانه فقط در کشور ما و در شهر تهران وجود دارد. اگر می‌خواهید بدانید قصه تولید انواع دست مصنوعی از کجا شروع شده و به کجا رسیده بر بال کلمات و واژه‌ها با ما همراه شوید. برای دیدار و هماهنگی گفت‌وگو با مدیرعامل کارخانه( بهبود عضو ثانی) با شماره ثابت ( ۰۲۱۵۵۲۶۰۳۰۵) تماس می گیرم.آقای مدیر پشت خط است و به گرمی پذیرایم می‌شود.در یک عصر کشدار و تب‌دار تابستان به پارک علم و فناوری سلامت شهید سلیمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران می روم.در واحد فنی تعدادی از متخصصان مشغول فعالیت هستند. به اتاق آقای مدیرعامل راهنمایی می‌شوم. بعد از سلام و احوالپرسی می‌گویم دوست دارم قصه شروع به کار این واحد تولیدی را تعریف کنید.

در پی شغل

آقای مدیرعامل که امیر پایدار ثانی نام دارد با این سوالم می‌رود به ۱۵، ۱۶ سال قبل."قصه اینجا از زندگی خیلی معمولی یک مرد جوان تبریزی آغاز شد که مثل همه جوانان این کشور تحصیلات دانشگاهی و خدمت سربازی را تمام کرده بود و برای تشکیل خانواده به دنبال شغل مناسب بود. ازآنجایی‌که مهارت خاصی نداشت هرجا می‌رفت به دربسته می‌خورد و دست از پا درازتر به خانه برمی‌گشت.برادرش که تلاش او را برای پیداکردن کار می‌دید پیشنهاد کرد یک کارگاه صنعتی در زمینه تولید میزهای تلویزیونی شیشه‌ای و چوبی راه‌اندازی کنند.

گردش چرخ زندگی

به کمک همدیگر کارگاه راه‌اندازی شده و او مشغول کار می‌شود.حالا به کمک کارگاه چرخ زندگی می‌چرخید و زندگی روال عادی و طبیعی خود را سپری می‌کرد.مدتی از کارکردن این جوان پرتلاش گذشت تا اینکه در عصر یک روز پاییزی حادثه‌ای تلخ دامن‌گیر این مرد جوان شد، حادثه‌ای که مسیر زندگی‌اش را تغییر داد.

یک لحظه غفلت

او مشغول کار با دستگاه بود در اثر غفلت دستش زیر دستگاه برش رفت و سه انگشتش قطع شد. در اثر این حادثه ناگوار در کمال ناباوری انگشت سبابه به‌طور کامل، انگشت شست از ناخن ویک‌بندد هم از انگشت وسط قطع شده بود.با شنیدن این جمله ها بی اختیار به دست و انگشتان قطع شده اش نگاه می کنم و چهره ام در هم کشیده می شود.

رسالت انگشتان قطع شده

دست‌هایش را به هم فشار می‌دهد" خانم خبرنگار این انگشتان قطع شده رسالت دیگری بر عهده من گذاشتند"توان درک‌کردن این جمله را ندارم و ترجیح می‌دهم بقیه قصه را بشنوم."چشم‌باز کردم دیدم در بیمارستان هستم، زندگی برایم تلخ شد، دوست نداشتم کسی به انگشتان من نگاه کند،حتی یادم است از مقوا برای خودم انگشت درست کرده بودم تا کسی نداند من انگشت ندارم. قبلاً من فقط بلد بودم موسیقی کار کنم. حالا که انگشت نداشتم تصور اینکه نمی‌توانم موسیقی کار کنم خیلی ناراحت‌کننده بود."آیا پزشکان نمی‌توانستند انگشتان شما را پیوند بزنند؟ متأسفانه عمل جراحی پیوند انگشت نیز انجام نشد."هر کجا پزشک متخصصی را معرفی می‌کردند می‌رفتم. در تهران، تبریز و شیراز پیش متخصصان زیادی رفتم ولی نتیجه نگرفتم.یکی از دکترها به نام دکتر خاقانی گفت" فقط یک شرکت آمریکایی هست که انگشت مصنوعی تولید می‌کند ولی در شرایط تحریم آنها به ما جواب نمی‌دهند."

نور امید

وقتی این حرف دکتر را شنیدم نور امیدی در دلم تابید. گفتم وقتی فردی در آمریکا توانسته انگشت مصنوعی بسازد پس من هم مثل او می‌توانم بسازم.به‌خاطر اینکه نقص خودم را جبران کنم با ابزار خیلی ابتدایی (ورق گالوانیزه، سنجاق‌ته‌گرد، انبردست و...) شروع کردم. بعد از یک سال آزمون‌وخطا نمونه اولیه را ساختم. به دانشگاه علوم پزشکی ایران رفتم تا با متخصصان دست صحبت کنم. دکتر خاقانی از دیدن نمونه اولیه تعجب کرد.اصلاً فکرش را نمی کرد یک جمله او دنیای مرا عوض کند. در شیراز دکتر ضیایی ( فوق‌تخصص جراحی دست دانشگاه علوم پزشکی شیراز ) را دیدم. از دیدن نمونه اولیه بسیار شگفت‌زده شده بود مرا به دکتر رضا شهریار کامرانی ( فوق‌تخصص جراحی دست ) که از استادان خبره حوزه ارتوپدی در ایران هستند معرفی کرد. دکتر کامرانی گفت " باید کمی بیشتر تلاش کنی، یک سال بعد با ارتقای این طرح اولیه منتظرت هستم".به دکتر کامرانی قول دادم یک سال زحمت می‌کشم تا انگشت اولیه را ارتقاء دهم. در این یک سال شبانه‌روز و خیلی بیشتر از گذشته زحمت کشیدم، مقالات زیادی خواندم با افراد صنعتی و ماهری آشنا شدم،هزار بار افتادم و بلند شدم، سماجت درونی خاصی داشتم، باید این کار را انجام بدهم.بعد از یک سال دوباره سراغ دکتر کامرانی رفتم. وقتی طرح اصلاحی را دید گفت" این بار خیلی بهتر است".آنجا تصمیم گرفتم دست کامل را هم بسازم و چقدر این توانستن‌ها شیرین است. وقتی یک جمله چراغ راه زندگی یک فرد می‌شود. آقای پایدار حرف‌هایش که به اینجا می‌رسد ذوق کردن و حس خوشحالی را به‌راحتی می‌توان در چهره‌اش احساس کرد. آخر او توانستن را معنا کرده بود.

برگزیده جشنواره‌های علم و فناوری

آقای پایدار دوست دارم بدانم این طرح اولیه در کدام رقابت‌های علمی برگزیده شده است؟ طرح اولیه انگشت مکانیکی را ثبت اختراع کردم. در جشنواره ملی رویش که بنیاد ملی نخبگان در سنندج برگزار می‌کرد شرکت کرده و برگزیده جشنواره شدم.از طرف بنیاد ملی نخبگان به مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز معرفی شده و رسماً با ثبت شرکت" بهبود عضو ثانی" فعالیت خودم را در زمینه پروتزهای پیشرفته حرکتی آغاز کردم. بعد از تولید محصولات متعدد شرکت ما در سال ۱۳۹۹ یک شرکت دانش‌بنیان ثبت شد. همچنین در سال ۱۳۹۹ به‌عنوان فناور برتر مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی و در سال ۱۴۰۰ در حوزه سلامت فناور برتر استان آذربایجان شرقی انتخاب شدم. همچنین در مرحله دوم جشنواره بین‌المللی "کنز" منتخب شدم.

تنوع محصولات تولیدی

از آقای پایدار درخواست می‌کنم به کارگاه قالب‌گیری برویم. در اینجا قالب‌های مختلفی از دست و انگشت روی میز کار و قفسه‌ها وجود دارد. قالب دستی که فقط دو انگشت دارد، دستی که از مچ قطع شده، دستی که به طور مادرزادی رشد نکرده و ...دست‌های مصنوعی در سایز و طرح مختلف روی میز کار قرار گرفته، دست مصنوعی زنانه با روکش پوست و انگشتری که در دست دارد و ساعت‌مچی سفیدرنگ کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد.به‌طرف میز دوم بر می‌گردم دست الکترونیکی با پنج‌انگشت و پوشش سیاه‌رنگ به زیبایی تمام باز و بسته می‌شود. بدون اینکه صدایی داشته باشد.همچنان به دست‌های مصنوعی سیلیکونی خیره شده‌ام لابه‌لای دست‌ها تک انگشتی توجهم را به خود جلب می‌کند انگشت را کف دستم می‌گذارم درحالی‌که نگاه مشتری پسندانه به آن می‌کنم می‌پرسم آقای پایدار این دست‌ها کپی‌برداری از شرکت‌هایی نیست که سابقه فعالیت خیلی بیشتری نسبت به شما دارند؟ او لبخندزنان می‌گوید: در سطح دنیا شرکت‌هایی در حوزه پروتز کار می‌کنند مثل کشور آلمان که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، یا شرکت‌های آمریکایی بیشتر از ۹۰ سال سابقه فعالیت دارند.محصول تولیدی ما از لحاظ رنگ پوست، زیبایی و عملکردی ۱۰۰درصد مشابه محصول خارجی است.ما به محصولات خارجی نگاه می‌کنیم بعد مطالعه و تحقیقات را شروع کرده و با استفاده از متریال‌هایی همچون علم الکترونیک و مکانیک که خودمان داریم آن را تولید می‌کنیم.
ما صاحب صنعت این محصولات مکانیکی و الکترونیکی هستیم.با افتخار عرض می‌کنم صفر تا صد طراحی و تولید انگشت و دست مکانیکی و دست‌ الکترونیکی، مکانیکی، مدارهای الکترونیکی، مهندسی مواد، بخش‌ پوست و زیبایی، تولید قطعات فلزی، نرم‌افزار و برنامه‌نویسی توسط متخصصان شرکت " بهبود عضو ثانی " انجام می‌شود و به لحاظ فنی، زیبایی و عملکرد بافرهنگ کشورمان بومی‌سازی شده و به‌هیچ‌وجه کپی‌برداری یا مهندسی معکوس شده نیست.شما از طرح اولیه ساخت انگشت مصنوعی الان به کجا رسیده‌اید؟در حال حاضر انواع انگشت مصنوعی و زیبایی دست، انواع انگشت و دست مکانیکی قابل‌حرکت، دست الکترونیکی با قابلیت واپایش از طریق سیگنال عصبی برای افراد قطع دست از ساعد و بازو، آرنج الکترونیکی برای قطع دست از کتف، مچ مکانیکی و الکترونیکی و پوست مصنوعی از جمله محصولاتی هستند که در این شرکت تولید می‌شود.
 
 

دست مصنوعی از مغز فرمان می گیرد

در میان همه دست هایی که روی میز قرار دارد یک دست الکترونیکی به رنگ سیاه از همه دست ها متمایز است.آقای پایدار وجه تمایز این دست سیاه رنگ با بقیه دست ها چیه؟او دست الکترونیکی را به دست گرفته و آن را باز و بسته کرده و می گوید: این همان دست الکترونیکی پنج انگشتی است که با سیگنال‌های مغزی کار می‌کند و به لحاظ تکنولوژی ساخت و فرآیند تولید بسیار پیچیده است و فاکتورهای زیادی باید مد نظر باشد.مثلا چه فاکتورهایی؟ از جمله فاکتورها که برای مددجویان خیلی مهم است وزن محصول، ظرافت و فرم ظاهری و عملکرد آن است تا یک فرد بتواند کارهای روزانه را با دست الکترونیکی انجام بدهد. فاکتور مهم بعدی بی‌صدا بودن محصول است.

ضمانت و خدمات پس از فروش

ما تلاش می کنیم فردی که دست الکترونیکی استفاده می کند دغدغه خدمات پس از فروش نداشته باشند. چرا که مطمئن است اگر این محصول نیاز به تعمیر داشته باشد می‌تواند با مراجعه به شرکت آن را تعمیر کرده و از این موضوع خیالش راحت است. تولید دست الکترونیکی از چه سالی آغاز شد و از کدام مرکز مجوز تولید گرفته‌اید؟ پروسه تولید دست الکترونیکی به طور غیرمستقیم از سال ۱۳۸۹ شروع شده و از سال ۱۳۹۰ به صورت مستقیم وارد مرحله تولید شده‌ایم.و برای تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مجوز گرفته‌ایم.

32 بار آزمون و خطا کردیم

از سال ۱۳۹۹ تا سال جاری ۳۲ نوع دست الکترونیکی باعملکردهای مختلف ساختیم، ۳۲ بار آزمون و خطا انجام شد تا اینکه دست الکترونیکی نوع سی و سوم را از نظر مکانیکی، الکترونیکی و پردازش ذهنی به پایداری و ثبات رساندیم. دست‌های مصنوعی الکترونیک در چند نوع ساخته شده‌اند؟دست‌های الکترونیکی در ۳۲ نوع ساخته شده که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.نوع اول: دست‌های الکترونیکی که با دگمه شستی کار می‌کند برای افرادی که به هر دلیلی سیستم عصبی ندارند.مثلاً افرادی که دچار سوختگی شده و سیگنال‌های عصبی را از دست داده‌اند. نوع دوم: دست الکترونیکی پنج انگشتی که با فرمان مغزی کار می‌کند.نوع سوم: دست الکترونیکی که یک موتور برای کل انگشتان دست استفاده شده که قدرت خیلی بالایی دارد.نوع چهارم: دست الکترونیکی چهار انگشتی است.
افرادی که به خدمات شما نیاز دارند چطور می‌توانند با شما در ارتباط باشند.برای سهولت دسترسی هم‌وطنان شماره تماس، آدرس سایت و پیج اینستاگرامی شرکت به شرح زیر اعلام می‌شود.شماره ثابت دفتر شرکت: ۰۲۱۵۵۲۶۰۳۰۵شماره همراه: ۰۹۱۹۷۴۳۶۴۶۲ آدرس اینستاگرام:behbood_ozv_sany آدرس سایت:www.SANYBODY.COM
 
 
 
 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *